Vlámské jednomanuálové cembalo podle Joannes Ruckers, Antverpy 1627
(Originál – Musikinstrumenten – Museum SIMPK / Berlín)

zobrazit další obrázky


technické parametry:
tónový rozsah FF – f3, transpozice 415/440 Hz, 61+1 znělých tónů, rejstříky 2x8“, loutna, rozměry 219x93x27 cm, korpus lípa, dno smrk, rezonanční deska smrk Valle di Fiemme, jednomanuálová klaviatura 61tónů – celé tóny švestkový potah, půltóny švestkové, potažené ebenem, zlacená kovová rozeta, dřevěné trsací sloupky s delrinovými plektry, ostrunění železo a červená a žlutá mosaz (red & yellow brass and soft iron wire)
dekorace
standardní: povrchová úprava korpusu (barvený, lakovaný)
za příplatek: malovaný květinový kruh na rezonanční desce, plně dekorovaná rezonanční deska - malované květiny, korpus dekorovaný mramorem nebo ornamenty
příslušenství
standardní: ladící klíč
za příplatek: skládací podstavec s rovnými nohami - přírodní voskovaný, skládací podstavec se soustruženými nohami - přírodní voskovaný, skládací podstavec se soustruženými nohami - barvený látkový transportní obal na nástroj, látkový transportní obal na podstavec

Toto menší jednomanuálové cembalo s rozšířenou klaviaturou je velmi vhodným nástrojem pro celou oblast hudební literatury od období vrcholné renesance až po vrcholné baroko a to převážně jako komorní nástroj pro basso continuo tak i pro pozdější prokomponované party(proto rozšířený rozsah na 5 oktáv). Dle umění interpreta lze tento nástroj používat i pro sólovou hru, kde není třeba dvou manuálů. I přes jistý zásah do konstrukce nástroj neztratil brilantní, jiskrný zvuk, tak typický pro nástroje ze slavné dílny rodiny Ruckersů. Pro svoji poměrně nízkou váhu, a tedy snadný transport, je toto cembalo vhodné jak pro komorní soubory, tak i pro hudební školy, ale přitom je stavěno se vší důsledností jako mistrovský koncertní nástroj, splňující i ty nejnáročnější požadavky interpreta.